tisdag 20 oktober 2009

IBM Cognos Performance 2009 och Hollywood

Juha Teljo, nordenchef för IBM Cognos var den som stod på startlinjen och behövde reagera på startskottet. Juha talade om vikten att faktiskt behöva reagera på ändringar på marknaden. Efter ett år av negativa trender väntar nu bättre tider bakom hörnet. Men för att komma dit behöver man ta sig genom dagen. Juha som berättade att han är filmintresserad drog paralleller med hollywoodfilmen ”The Perfect Storm” från 2000. När stormen kommer står George Clooney framför rodret, panikartat försöker han hålla sig fast i ratten och hoppas på att kunna rida ut stormen. Hade besättningen istället strukturerat och planerat sökt information om kommande förhållanden, i det här fallet vädret, hade de antagligen kommit ut som vinnare ur stormen.

Marknaden mognar och har blivit med medveten om att BI behöver vara en självklar del i verksamheten. Juha berättade under sitt tal att IBM:s lunchmatsal tidigare slängde mycket mat och förlorade pengar på att det var svårt att förutspå hur många anställda som kom och besökte matsalen. Lösningen var att de installerade undersökningsmonitorer runt om i kontorskomplexet. På monitoren stod frågan om de kommer vara på kontoret dagen efter och den visade också nästa dags meny. De anställda kunde då välja vilken mat de antagligen skulle vilja äta. På så sätt kunde de lunchrestaurangen beställa lagom mängd av de olika rätterna. Resultat: Större och grönare siffror.

För att spinna vidare på filmtemat satt jag med min systerdotter här om dagen framför en film, Kung-Fu Panda. Jag och systerdottern lärde oss då av en vis liten japansk tecknad guru att: ” Yesterday is history, tomorrow is a mystery and today is a gift – That’s why it’s called present”.

… Man märkte helt klart att gurun inte hade ett beslutsstöd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar