fredag 21 maj 2010

Fokus på In-Memory Analytics

Ska man dra några slutsatser av det vi har upplevt här på IBM-konferensen i Rom så är det väl att man kör rätt hårt på att marknadsföra IBM Cognos Express som produkten att välja för planering och rapporter. Man trycker stenhård på tekniken med blixtsnabb uppdatering, in-memory-tekniken, av dashboards och rapporter samt de simuleringsfunktioner som är möjliga med TM1 och Express. Det troliga är ju att de flesta kunder här på konferensen tillhör segmentet medelstora företag, vilket Cognos Express riktas emot och att man därför på så sätt styr in fokuset på denna produkt. Angående Cognos Planning sägs i stort sett ingenting och frågar man ”IBM-folket” om det så verkar det som att de varken kan eller vågar säga mycket om framtiden för denna produkt. Hört på konferensen är trots allt är att det kommer att komma en ny version av Planning. Som Planningkonsult så hoppas man naturligtvis att detta sker så jag håller mina två tummar.

Det känns iaf dock verkligen som att framtiden tillhör Cognos Express och TM1. TM1 är enligt Rob Ashe, General Manager för IBM Business Analytics, den snabbast växande produkten i deras produktportfölj. Kan man knäcka nöten med fler samtida användare så kommer TM1 och Express bli ett än mer självklart val även för de större företagen.

2 kommentarer:

  1. Härligt att höra från er! Hoppas ni har det bra där nere :)

    SvaraRadera