onsdag 11 januari 2012

Business Intelligence - Marknadstrender 2012


Kontinuerligt hör man talas om heta ämnen och trender, uttalanden från alla möjliga experter och undersökningsföretag. Kanske är det den analytiska ådran i mig som talar, men visst är det välskönt att få saker och ting uppstaplade i all sin enkelhet? Här följer därför de fem viktigaste punkterna(i oberoende ordning), inom en överskådlig period, gällande beslutsstöd.

1. Stora datamängder
Datat analyseras idag på ett helt annat sätt än tidigare då det endast lagrades för att kunna gå tillbaka och se på resultatet historiskt. Kravet på att kunna hantera stora datamängder blir allt större, och det ställer i sin tur högre krav på BI-leverantörer. Leverantörerna behöver kunna erbjuda lösningar med hög prestanda, möjlighet till ad-hoc-rapportering och in-memory-analyser.

2. Självbetjäning!
Det allmänna BI-medvetandet har idag höjts till den grad då de flesta inom en organisation kontinuerligt följer upp sin prestation mot utsatt mål med hjälp av analysverktyg. Färdiga rapporter för uppföljning av grundpelarna finns kvar blandat med de allt mer populära självanalyserna.

3. Social BI – Dela med dig av informationen!
Sociala nätverk som Facebook och Twitter har väl inte undgått någon. Detta tillsammans med e-handel är två IT-områden som generellt växer i en mycket hög hastighet. Detta avspeglas även i BI-världen. Kravet på informationsöverföring internt i organisationen ökar och vi märker att det efterfrågas platser att dela sina egenskapade ad-hoc-rapporter till sina medarbetare på. Tänk att kunna dela sin nya översiktsrapport till medarbetarna med en länk samt 140 tecken om vad rapporten visar. Eller varför inte länka in rapporten i powerpointpresentationen du ska hålla kl 10?

4. Mobil IT
Denna punkt kräver ingen direkt djupare egentlig förklaring, i takt med smartphone-explosionen och att allt nu samlas i sin handdator, behöver även BI-applikationerna finnas där.

5. Kompetensbrist
En liten tristare trend är den att det snart kommer råda kompetensbrist inom området. I och med vikten av att kunna följa upp organisationssiffrorna, höjs nivån på analytisk kunskapsnivå. Detta innebär på kort sikt kunskapsbrist. Behovet på intelligentare verktyg för uppföljning blir därför mycket viktig, och förhoppningsvis täcker dagens ledande BI-leverantörerna detta gap.

2012 blir minst sagt ett spännande år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar