tisdag 1 april 2014

Attollo besöker Gartner Business Intelligence & Analytics Summit 2014

Så, då har vi äntligen landat i Las Vegas och börjat försöka anpassa oss till tidskillnaden på 8h eller 9h, något oklart med tanke på sommartid.

Vaknade tidigt, 06.30 amerikansk tid eller 14.30 svensk tid, och gick för att registrera oss samt äta frukost samtidigt som det minglades med övriga deltagare.

Själva konferensen öppnades efter frukosten med en keynote som hölls av tre Gartnerchefer. Temat för konferensen blev snart glasklar - veckan kommer till största del vigas åt predictive analytics tillsammans med big data. I keynoten antog de tre olika roller/inställningar till möjligheterna som den nya tekniken innebär.

Evangelisten, skeptikern och pragmatikern. Där evangelisten enbart ser möjligheterna tänker skeptikern på vad som händer med den personliga integriteten när företagsföreträdare som Mark Zuckerberg citeras med "Privacy is no longer a social norm". Alla rollerna har sina poänger - synen på information och hur den skall användas är inte alltid självklar.

Under dagen pratades det om Big Data, Hadoop, som består av ett gäng komponenter som är olika i varje implementation snarare än en produkt, och att det ständigt utvecklas nya funktioner inom Hadoop.
Hur predictive analytics används inom Bemudas motsvarighet till finansinspektionen för att säkerställa den finansiella stabiliteten i landet.

Hur det nu blivit möjligt att följa upp och analysera KPIer runt kundnöjdhet på ett mer precist sätt i takt med att vi nu har möjlighet att analysera ostrukturerad data från alla håll och kanter. Kundnöjdhet låg Gareth Herschel varmt om hjärtat och han pratade mycket om att vi ofta väljer att mäta det som är lätt, det vi ser och det vi internt vill ha svar på. Istället menade han att vi i större mån borde mäta utifrån vad kunderna själv tycker och tänker.
Gareth hade ett bra kundtjänst-exempel där ett man ofta felaktigt mäter medellängd för supportsamtal och att man vill ha så korta samtal som möjligt. Men ett kort samtal är inte alltid det bästa, det gäller att lösa problemet på korrekt sätt, annars ringer kunden in på nytt.

I övrigt så är det 26 grader och sol.

Ha're bäst!
Andy & Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar