tisdag 30 september 2014

"Det nya normala" på Microsoft Partner Day 2014

Ungefär två gånger om år samlar Microsoft sina partners för en heldags seminarium om marknaden och var Microsoft är på väg. I år äger eventet rum på Münchenbryggeriet. Förmiddagen har ägnats åt strategier och marknaden.

Radar Group presenterade var marknaden är på väg och pratade om "det nya normala" vilket innebär kortfattat att hitta innovation med hjälp av IT, att IT inte får kosta mer än vad den gör nu och med tanke på inflation måste IT leverera mer för mindre pengar. I genomsnitt går cirka 20-25 öre per IT-krona till innovation. Hos de mest lönsamma bolagen i Sverige är detta mått runt 35-40 öre/kr. För att bibehålla lönsamheten och driva innovation behöver således de stora företagen i Sverige öka sin innovation.

Radar ser att en av de stora möjligheterna för bolagen att öka sin innovation är att köpa IT som tjänst, hårdvara ska inte ersättas med ny hårdvara utan lösningar och tjänster är det som kommer öka innovationen och sänka kostnaderna.

Ett av de stora områdena som driver innovation är informationstillväxten vi ser just nu. Det leder till att Attollos verksamhetsområde BI kommer fortsätta vara en av de marknader som kommer växa mest kommande år. Det känns väldigt roligt för oss att vara inom ett av de hetaste områdena på IT-marknaden och vi trivs här.

Microsofts VD Jonas Persson berättade även om Microsofts strategier och var tydlig med att Office 365 och Azure är ett av Microsofts viktigaste område. Produktivitet oavsett plattform är ett av de ledord som kommer driva Microsoft framöver.

Eftermiddagen kommer för min del handla om Big Data och hur Microsoft positionera sig på den marknaden. Spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar